کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کاهش تعداد نشریات معتبر کشور بر اساس سنجه هایISC

پس از گذشت 6 ماه از آغاز فعالیت پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC: Iran & Islamic World Science Citation Center) نخستین نتایج فعالیت های این پایگاه اعلام شد.

این پایگاه که بر اساس گفته های آقای دکتر مهراد (رییس کتابخانه منطقه ای علوم و تکتولوژی شیراز) بر اساس معیارهای معتبرعلم سنجی پا گرفته است تمامی شاخص های ISI Thomson را مد نظر قرار داده است.

بر اساس جدیدترین نتایج حاصل از فعالیت های این پایگاه که در گفتگوی دکتر مهراد با خبرگزاری مهرعنوان شده است بر اساس تحلیل استنادی و شاخص های مربوط با پایگاه استنادی علوم ایران از میان 357 نشریه معتبر وزارت بهداشت و علوم، تنها 112 نشریه معتبر شناخته شدند. نیزدر سال 1383 تعداد نشریات معتبر علمی در پایگاه استنادی علوم ایران 152 نشریه و در سال 1383 برابر 128نشریه بوده است. مقایسه تعداد نشریات معتبر در ISC نشان می دهد که در هر سال ممکن است از تعداد نشریات معتبر علمی کاسته شود.

فکر می کنم با توجه به گفته مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم از آنجا که "ارزیابی مجلات داخلی با استفاده از نظام ISC در بازنگری آئین نامه ارتقا اعضا هیات علمی به صورت جدی مطرح می شود" احتمالا در آینده شاهد ایفای نقش حساس تری از این پایگاه خواهیم بود.

اعلام نتایج تحلیل استنادی این پایگاه و مقایسه موقعیت ایران در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی علاوه بر نشان دادن سطح توان علمی کشور، میزان درستی ادعای تاثیر پذیری ISI از سیاست را در مورد نمایه کردن مجلات ایران نشان خواهد داد.

نظرات 4 + ارسال نظر
عموکتابدار 29 فروردین 1386 ساعت 10:11 http://www.amooketabdar.blogfa.com/

عزیزان سلام . کلبه ::::عمو کتابدار:::: باز هم به روز رسانی شد.

ثبت نام شرکت در همایش چالش های علم اطلاعات آغاز شد برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش مراجعه فرمائید.
باتشکر
دبیر همایش

فرشاد مرادی 29 فروردین 1386 ساعت 13:47

آقای میرزایی ای کاش لینک پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام را هم می گذاشتید. البته حدس می زنم که باید در سایت کتابخانه علوم و تکنولوژی منطقه ای شیراز باشد. خانم محمدی هم در مطلب پایینی لینک ابرموتور کاوش را نگذاشته اند.
البته خبر خیلی جالبی بود. ولی نمی دانم که چقدر محاسبه ضریب تاثیر نشریات دقیق بوده. من در سایت کتابخانه علوم و تکنولوژی شیراز نتوانستم به ضریب تاثیر نشریات را برای نمونه ببینم.
راستی مطلب من به دست شما رسید؟

جناب مرادی

لینک پایگاه:
http://Www.isc.gov.ir و http://www.srlst.com/rlst-en.htm

در مورد دقت محاسبه آن: همانگونه که در خبر آمده ُ طبق گفته دکتر مهراد محاسبات بر طبق شاخص های ISI می باشد. حالا چقدر درست جواب بده ؟ ....

کتایون نجفی 1 اردیبهشت 1386 ساعت 08:59

سلام.
جناب آقای میرزایی لینکی که داده اید مربوط به کتابخانه منطقه ای است اما قسمت jcr آن نیاز به USERNAME , PASS دارد.

سرکار خانم نجفی
بله. پایگاه مربوط به کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیراز می باشد.
نیازی به ورود رمز کاربری نیست و با رمز کاربری Guest وارد شوید. ( همانند IranDoc)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد